Wyszukiwarka
Wyniki wyszukiwania:
prowincja | Działalność klasztoru w Boryspolu w Ukrainie w czasie wojny

Działalność klasztoru w Boryspolu w Ukrainie w czasie wojny

Od pierwszych dni wojny prowadzimy działalność dobroczynną. Dotyczy to przede wszystkim ludności, wśród której mieszkamy, ale pomoc również skierowana jest do tych, którzy mieszkają daleko od nas, w miejscach pozbawionych podstawowych środków do życia.

Na początku wojny zajmowaliśmy się ewakuacją ludności cywilnej z miejsc zagrożonych działaniami wojennymi. Wiele dni i nocy zajęło nam wsparcie przerażonych ludzi w ucieczce z domów rodzinnych na stacje kolejowe, na przejścia graniczne, czy do ośrodków dla migrantów tworzonych naprędce wewnątrz kraju w różnych placówkach, klasztorach czy szkołach. Wiele dróg było zablokowanych przez samochody, zamkniętych przez wojska okupacyjne albo zbyt niebezpiecznych ze względu na trwające działania wojenne.

Po kilku dniach razem z mieszkańcami, którzy pozostali na miejscu, oraz otrzymawszy pomoc żywnościową z Zachodu, włączyliśmy się w pomoc przybyłej ludności. Przyjmowaliśmy migrantów w klasztorach. Przygotowywaliśmy jedzenie dla koczujących na stacjach kolejowych i dworcach autobusowych. Rozdawaliśmy żywność mieszkającym w szkołach i pomieszczeniach udostępnionych uciekinierom przez miejscową ludność, a także tym, którzy pilnowali porządku w mieście i dbali o bezpieczeństwo mieszkańców i funkcjonowanie infrastruktury miejskiej.

Klasztor w Boryspolu koło Kijowa od wielu miesięcy służy za miejsce przeładunkowe pomocy humanitarnej. Bracia regularnie rozwożą pomoc do miejscowości na wschód od miasta, wyzwolonych spod okupacji rosyjskiej. Wspierają najbardziej potrzebujących mieszkańców, którzy z różnych powodów nie opuścili swoich domów rodzinnych. Wiele miast i wiosek zostało zniszczonych przez wycofujące się wojska wroga i pozbawione regularnych dostaw żywności i energii elektrycznej oraz gazu. Pomocy udzielamy również obrońcom miasta, zarówno z cywilnej obrony terytorialnej, jak również oddziałom wojskowym przebywającym w okolicy.

Jednym z rodzajów zaangażowania duszpasterzy była pomoc w dostarczaniu na front samochodów terenowych i karetek pogotowia dla żołnierzy walczących na wschodzie. Pojazdy odbieraliśmy od wolontariuszy na granicy kraju. Później przekazywaliśmy je do serwisów samochodowych, gdzie były remontowane i dostosowywane do potrzeb wojska. Następnie były zawożone żołnierzom na linię frontu. Razem z samochodami przekazywaliśmy odzież, jedzenie, środki do higieny osobistej oraz środki medyczne dla żołnierzy i ludności cywilnej, do których tylko oni mają możliwość dotarcia.

Położenie klasztoru boryspolskiego jest bardzo dogodne na nocleg dla wolontariuszy i pracowników fundacji dobroczynnych transportujących pomoc humanitarną. Prawie każdego dnia przyjmujemy w naszym budynku gości, którym oprócz noclegu zapewniamy posiłek, wsparcie duchowe oraz udostępniamy miejsce modlitwy.

Obecnie nadal kontynuujemy transport pomocy na tereny wyzwolone spod okupacji nieprzyjaciela. W tym celu w dniach 12-13 stycznia 2023 roku odwiedziliśmy okolice miasta Charków, znajdujące się w 40 km od granicy z Rosją. Przekazaliśmy tamtejszej ludności żywość, środki czystości i generatory prądotwórcze dla punktu medycznego. Po drodze odwiedziliśmy siedzibę Caritas diecezji charkowsko-zaporoskiej, gdzie dowiedzieliśmy się co jest obecnie najbardziej potrzebne w tamtym regionie. W związku z tym przygotowujemy się do następnej wyprawy. Nagranie z ostatniego wyjazdu: https://youtu.be/TGFU_RuvLtQ.