jesteś na stronie franciszkanie.pl

pismo święte | Królestwo nie z tego świata (Łk 23, 35-43) | głębia

Królestwo nie z tego świata (Łk 23, 35-43) | głębia

Uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata jest pełna paradoksów: z jednej strony pojawia się królewska godność, a z drugiej ekstremalne poniżenie w postaci opisu śmierci na krzyżu. Jak odnaleźć sens tego święta? Przeczytajcie komentarz do Ewangelii (Łk 23, 35-43) autorstwa o. Piotra Gryźca.

Ewangelia na Uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata, Rok C (Łk 23, 35-43)

Gdy ukrzyżowano Jezusa, lud stał i patrzył. A członkowie Sanhedrynu szydzili: «Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli jest Mesjaszem, Bożym Wybrańcem».

Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, mówiąc: «Jeśli Ty jesteś Królem żydowskim, wybaw sam siebie».

Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: «To jest Król żydowski».

Jeden ze złoczyńców, których tam powieszono, urągał Mu: «Czyż Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas».

Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił».

I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa».

Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju».

Komentarz

Król na krzyżu – najgłębszy paradoks Ewangelii

Znamienne jest, że w uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata czytamy taki fragment Ewangelii, kiedy Jezus znajduje się na krzyżu, zbliżając się nieuchronnie do swojej śmierci. O ile godność królewska zawsze była rozumiana jako wybitne wyróżnienie i wywyższenie tego, kto tę godność otrzymuje, to śmierć na krzyżu… kojarzyła się z ekstremalnym poniżeniem, degradacją godności człowieka. Szczególnym podkreśleniem tego paradoksu jest napis umieszczony na krzyżu Jezusa: „To jest król żydowski”.

Lud patrzył — scena jak widowisko

Dzisiejsza perykopa rozpoczyna się od krótkiego stwierdzenia: „Lud stał i patrzył”.
Rzeczownik lud (gr. laòs) w Biblii odnosi się zwykle do narodu wybranego. Natomiast czasownik „patrzył” to greckie theorein, które znaczy „oglądać”, „obserwować”, „przypatrywać się”. Od niego pochodzi theoría„widowisko”, „spektakl”.


Dla stojących pod krzyżem ludzi było to widowisko.

Szydercy: Sanhedryn i żołnierze

Łukasz wymienia dwie konkretne kategorie ludzi stojących obok krzyża Jezusa:
członków Sanhedrynu, głównych autorów wyroku,
rzymskich żołnierzy, reprezentujących niemal cały świat.

 

Obydwie grupy szydziły z Jezusa:
„Jeśli jesteś: Mesjaszem, Bożym Wybrańcem, królem żydowskim – wybaw sam siebie”.

 

Czasownik „wybawić” (sōdzein) to słowo, które później stało się terminem teologicznym oznaczającym „zbawić”.

Dwaj złoczyńcy – jedyny, który rozumie królowanie Jezusa

W drugim fragmencie perykopy pojawia się dwóch złoczyńców.
Jeden z nich urąga Jezusowi, używając słowa blasfēmein — „bluźnić”, „przeklinać”.

Drugi złoczyńca okazuje się jedynym, który:

  • wyznaje wiarę w Jezusa,

  • widzi w Nim Króla,

  • i mówi: „Wspomnij na mnie, gdy wejdziesz do swego królestwa”.

Paradoks: jedynym człowiekiem, który rozumie sens królestwa Jezusa… jest złoczyńca skazany na śmierć.

„Dziś będziesz ze Mną w raju” — kluczowe słowo Łukasza

W odpowiedzi Jezus wypowiada jedno z najpiękniejszych zdań Ewangelii:

„Dziś będziesz ze Mną w raju.”

Przysłówek „dziś” to kluczowy termin w teologii Łukasza. „Dziś” to czas zbawczego działania Boga.

Pojawia się:

  • przy narodzinach Jezusa:
    „Dziś w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel” (Łk 2,11),

  • na krzyżu — jako zapowiedź życia wiecznego.

Zbawcze „dziś” trwa nadal, bo Jezus żyje i działa w Kościele.

Krzyż — tron Króla

Królestwo Jezusa jest królestwem „nie z tego świata”, dlatego bramą do niego jest krzyż.
Krzyż jest królewskim tronem, choć świadkowie męki tego nie widzą.

Bóg działa w świecie paradoksów, dlatego do zbawienia potrzebna jest wiara w Jego Słowo — nawet jeśli jest trudne do przyjęcia.

Jeśli chcesz spojrzeć na te same niedzielne czytania z innej perspektywy – zajrzyj do dzisiejszego odcinka „słowotwórczego”.

podziel się:
Marek Kowalcze OFMConv